Eat Race Win

02.03.2021

Autor knihy: Hannah Grant -Na reklamy většinou nadávám. Čas od času se však stane, že jsem za ně rád. A to je přesně případ této knihy, která na mě vykoukla na internetu jako placená propagace na Instagramu. První co mě napadlo bylo, že se jedná o adaptaci knihy Eat and Run, kterou napsala americká ultraběžecká hvězda Scott Jurek. Nejedná.

Přesto mají tyto dvě knihy něco společného. Jídlo. Dobré jídlo. Tak jako je pro sportovní auta zcela zásadní kvalitní palivo, potřebuje také sportovec kvalitní stravu. A kvalitní neznamená hnusná. O tom nám ve zkratce povídá tato kniha resp. její dánská autorka Hannah Grant. Na vyprávění nebyla sama. Spolu s ní na knize pracovala i Dr. Stacy Sims, Ph.D., která si teorii vyzkoušela v praxi. Sama má totiž bohatou zkušenost s klasickými či terénními závody Ironman. Kde jinde si ověřit co je tou správnou stravou pro výkonnostní sportovce, než právě zde. 

Obě autorky mají velmi blízko k cyklistice. Je to znát od prvních stránek v knize. No aby také ne, když Hannah pracovala u profi cyklistického týmu a chystala tak to správné palivo pro jezdce na Tour de France či na závodech v Itálii a ve Španělsku.

Knihu by někteří nazvali kuchařkou. Ano, tou je. Nejedná se však pouze o recepty. Stejně tak přináší základní poznatky pro správnou výživu. Zapomeňte na diety. Musíte jíst skutečné jídlo. Jezte to, co přináší dané roční období. Naslouchejte svému tělu. Řekli bychom "rady našich babiček". Ty jsou však doplněny bližšími informacemi o bílkovinách, cukrech, tucích, ... Pro čtenáře ovšem ve stravitelné formě.

Zima, jaro, léto a podzim jsou čtyři hlavní kapitoly knihy. Pro každou část roku tak obě autorky nabízejí recepty pro snídaně, oběd i večeři. A přidají rovněž základní body, které je vhodné mít v uvedeném období na paměti. Zima, snížený příjem sacharidů. Jaro, čerstvá zelenina. Léto, spousta citrusových plodů a podzimní obědy se směsí tuků a zeleniny.

Sám se osobně považuji za zkušenějšího ohřívače párků. Měl jsem tedy obavy z receptů, které nezvládnu ani přečíst do konce. Bál jsem se zbytečně. V knize najdeme třeba i takové recepty jako "Šťouchané brambory s bylinkami" nebo "Tatarský biftek" či "Smažené ovesné lívance". Samozřejmě, že se najdou i daleko sofistikovanější recepty, přesto jsem neměl pocit, že by byly nezvládnutelné.

Kromě těchto čtyřech hlavních kapitol, najdeme v knize také "sekci" Omáčky, zálivky, vývary - tam se třeba dozvíme jak udělat to správné pesto či skvělý vývar. Další zajímavou sekcí je Chléb, moučníky a dezerty anebo Tyčinky, kuličky a drobnosti na závody.

Ke konci knihy nechybí rejstřík receptů a rovněž řazení do skupin např. regenerační jídla, jídla na závody, jídla bez lepku či bez ořechů atd. Vybírat lze také podle obsažených surovin. Pokud Vám doma něco přebývá, listujte tedy od konce knihy.

Čím se kuchařka odlišuje od ostatních jsou rozhovory s předními cyklisty. Peter Sagan, Roman Kreuziger, Michael Valgren Andersen... Jak moc je pro ně důležitá správná strava? Co mají či nemají rádi?

Pro koho je tedy kniha určena? Pro všechny, kterým není lhostejný zdravý životní styl. Ti totiž vědí, že bez kvalitního paliva nemůžou podat kvalitní výkony. Graficky se jedná o krásný kousek v kterém je radost listovat. Spousta šťavnatých fotografií na křídovém papíře dovede potrápit Vaše chuťové buňky. A pokud se nechcete trápit vy osobně, zkuste knihu koupit jiným.

Listováním v této knize má totiž jeden neblahý důsledek. Dostanete hlad. A velký. Přesto si můžete být jisti, že v této knize najdete to, co Vašemu tělu určitě neublíží. Stačí si jen vybrat. Dobrou chuť. 


Hodnocení:


Ukázka z knihy:

Cesta k celkovému zdraví a fyzickým výkonům vede vždycky přes žaludek - konkrétně přes střeva. Bakterie, které žijí ve vašem trávicím traktu, vlastně ve vašem těle ovlivňují prakticky všechno, takže je naprosto nezbytné, abyste se o svá střeva dobře starali. Vaše střevní bakterie se účastní produkce hormonů a regulace imunity a dokonce mění vaši náladu, obzvlášť když vám určité klíčové mikroby chybí.

Například když klesne hladina důležité střevní flóry, jako je třeba rod Lactobacilli (náležející ke kmenu Firmicutes), přibudou různé příznaky duševního stresu včetně úzkosti, špatného spánku a změněné tepové frekvence. Naopak výzkumy svědčí o tom, že když se obnoví zdravé množství těchto bakterií, nálada se podstatně zlepší.

Pokud se rozhodnete svou důležitou střevní flóru vyhladovět půstem, tak vlastně omezíte přísun živin, které tyto bakterie potřebují k tomu, aby rostly a prospívaly. V důsledku toho se zvýší vaše vnímání bolesti, protože střeva začnou vysílat zprávu, že nebudou schopná naplno pracovat, dokud do sebe nedostanete tu výživu, kterou potřebujete. Nejsnazší způsob, jak zmanipulovat svou střevní flóru, je obohatit si jídelníček různými probiotiky a prebiotiky. Probiotika jsou bakterie, ktere žijí ve vašich střevech, a prebiotika jsou látky, které těmto bakteriím slouží za potravu. Obojí se nejlépe získává ze stravy, protože bakterie v doplňcích nejsou tak rozmanité jako v přírodě; druhou nejlepší možností by mohl být kvalitní doplněk s vysokým obsahem konkrétní flóry.


Anotace:

Po úspěchu Kuchařky Grand Tour přichází Hannah Grantová s novou výživovou bibli na celý rok, která je nezbytností pro všechny vytrvalostní sportovce. Tisíce lidí po celém světě chválí její snadné, ale přitom zdravé a chutné recepty.Ve spolupráci s fyzioložkou dr. Stacy Simsovou, Ph.D., Hannah vytvořila knihu EAT RACE WIN - moderní klasickou kuchařku sportovní výživy a hydratace, která pomáhá sportovcům v jejich tréninkových programech.

Vyjma receptů a zásad sportovní výživy najdete v knize i jedinečné rozhovory se špičkami vytrvalostního sportu a odborníky na výživu - Romanem Kreuzigerem, Peterem Saganem, Gwen Jorgensenovou, Michaelem Valgrenem Andersenem, Teamem Novo Nordisk a Kristofferem Glavindem Kjaerem - a předmluvu od Grega LeMonda.Chutné a lákavé pokrmy z této kuchařky jsou vyladěné k optimalizaci vaší fyzické kondice a vám pomohou dosahovat špičkových výkonů.


Líbila se ti uvedená recenze? Podpoř třeba tu další částkou 25 Kč. Pokud ti nefunguje QR kód pro platbu, bližší info najdeš v kategorii Podpora. Děkuji.

příspěvek 25 Kč
příspěvek 25 Kč