Běžící buddha

07.04.2021

Autor knihy: Sakyong Mipham - Běh je přirozená forma pohybu, kterou známe (z dětství) úplně všichni. Stárnutím zpomalujeme, přecházíme do chůze a pořizujeme auta. Ne všichni se s tímto smíří a čím dál více lidí se tak k běhu zase vrací. Důvody proč tomu tak je, jsou různé. Zlepšení fyzické kondice bude asi společným jmenovatelem všech důvodů. Budeme-li se držet matematické paralely, tak čitatelé v pomyslném zlomku budou potom určitě různí.

Na jedné straně stojí skupina běžců, která je ryze orientovaná na výkon. Být rychlejší. Doběhnout dál. Měřit se s ostatními a hlavně sám se sebou. Na té druhé straně jsou ti, kteří mají běh pouze jako prostředek "duševní" očisty. Život není statický a mnohdy tak jeden běžec přechází z jedné strany na druhou. V jednu chvíli sleduje stopky, srdeční tepy, VO2max a loví osobní rekordy, v druhou chvíli běží jen tak pro relax. V prvním případě posiluješ tělo, v tom druhém mysl.  

Nebo tomu tak není? Musí mysl a tělo fungovat jako společný tým nebo může závodit každý za sebe? Můžeme tělo nechat běžet a v myšlenkách utéct jinam? Nad tím se zamýšlí Martin M. Šimečka v knize Telesná výchova, ale také Sakyong Mipham v této knize. První by nejspíše odpověděl, že ne. Ten druhý bere kombinaci běhu a meditace za zcela přirozenou. Aby ne. K meditaci byl veden od malička. Když později začal  s běháním, bylo přirozené, že hledal způsoby jak tyto dva světy propojit. 

Kniha není návodem na to, jak se hnát za lepším výkonem. Místo toho nám ukáže cestu jak běhat s klidnou a vyrovnanou myslí. Jak pracovat s dechem? Jak meditovat? Co je to bdělá pozornost? 

Říká se, že při ultramaratonu táhne první část závodu tělo a tu druhou část hlava. Mít hlavu v pořádku je tedy nezbytný předpoklad pro dokončení podobných závodů.  Určitě stojí tedy za to nepracovat pouze na lýtkových svalech, ale zaměřit se také na hlavu. Pomoci tomu může třeba i tato kniha. Pro mě osobně to byla spíše slepá cesta - přece jen jsem zaměřen asi více pragmaticky než duševně. Pro mě tady cesta nevede, ale u Tebe to může být přesně naopak. Nezkusíš, nevíš.

Mipham je tibetský lama a vůdce celosvětové komunity meditačních center Shambala. Tedy byl až do roku 2018, kdy z této pozice odstoupil z důvodu podezření na sexuální zneužívání uvnitř komunity Shambala. Kde je pravda se nedozvíme. Stejně tak se nedozvíme jestli bude při běhu vítězit tělo nebo mysl. Svět, ani běhání, totiž není černobílý. Díky bohu - tedy budhovi. 


Hodnocení:


Ukázka z knihy:

Když jsem uběhl několik maratonů, místo abych běžel další maraton a snažil se porazit svůj vlastní čas, rozhodl jsem se pro jinou výzvu. Chtěl jsem udělat něco, co by bylo obtížné, nikoli však nemožné, a tak jsem se rozhodl uběhnout dvaapadesátikilometrový ultramaraton. Nenašel jsem žádný vhodný závod, který by se vešel do mého rozvrhu, a tak jsem sám uspořádal malý ultramaraton v severním Coloradu. Probral jsem to s několika běžeckými kolegy a všichni byli nadšeně pro.

Tibetský výraz pro nehoráznost je phocchö, což znamená "odhodlaný odhad". Jinými slovy víme, jaká jsou naše vnější omezení. Věděl jsem, že moje vnější omezení je necelých padesát kilometrů. Snažit se uběhnout stošedesátikilometrový ultramaraton by v mém případě nebylo nehorázné - bylo by to nereálné a potenciálně nebezpečné. "Nehoráznost" zahrnuje dobrý odhad a zároveň výzvu.


Anotace:

Světový bestseller tibetského duchovního vůdce, který běhá maratony.

Běhání a meditace jsou činnosti, které na první pohled nemají mnoho společného. Ve skutečnosti se ovšem skvěle doplňují, vzájemně obohacují a podporují. Sakyong Mipham, zkušený běžec, který uběhl devět maratonů, a duchovní vůdce mezinárodního společenství 165 meditač­ních center s názvem Shambhala, ve své knize ukazuje, že fyzickou aktivitu a du­chov­ní rozvoj lze přirozeně propojit. V této praktické a inspirativní knize předkládá Sakyong Mipham jednoduché lekce, které kombinují bdělou pozornost a fyzický pohyb a které může ku prospě­chu svého těla i duše využít úplně každý bez ohledu na to, v jaké tělesné kondici nebo v jaké fázi duchovní cesty se prá­vě nachází. S jejich pomocí můžeme do svého života vnést mnohem více ener­­­gie, soustředěnosti a trpělivosti, což ocení běžci, duchovní hledající a vůbec všichni, kdo touží po dobrém zdraví a vnitř­­ní vyrovnanosti.


Autor na základě svých životních zku­šeností vypracoval jedinečný trénin­kový program, který kombinuje tělesná a du­chovní cvičení vhodná pro každého - bez ohledu na věk, přesvědčení či schop­nosti.


Líbila se ti uvedená recenze? Podpoř třeba tu další částkou 25 Kč. Pokud ti nefunguje QR kód pro platbu, bližší info najdeš v kategorii Podpora. Děkuji.

příspěvek 25 Kč
příspěvek 25 Kč